2. Festiwal Relacji w Rzeszowie

17 – 18 lutego 2018

Promujący idee Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia Bez Przemocy

Zapisz się na wydarzenie a my poinformujemy Cię kiedy będą dostępne bilety:

 Regulamin sprzedaży biletów: Regulamin

Tematyka

To wydarzenie promujące idee Rodzicielstwa Bliskości oraz Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga. Nasz festiwal ma na celu propagowanie wśród przyszłych i obecnych rodziców Rodzicielstwa Bliskości, czyli kontaktu rodzica i dziecka opartego na wzajemnej pełnej szacunku relacji. Obustronny szacunek i zrozumienie leżą także u podstaw sposobu komunikowania się opracowanego przez Marshalla Rosenberga, twórcy Nonviolent Communication (NVC) po polsku tłumaczonego jako Porozumienie bez Przemocy (PbP). Obydwie postawy poprawiają jakość kontaktów nie tylko w rodzinie, ale także w każdym innym wymiarze naszego życia, gdzie dobre relacje i skuteczna komunikacja umożliwiają efektywną współpracę, dążenie i osiąganie wyznaczonych celów. Dlatego na Festiwal Relacji zapraszamy nie tylko rodziców, ale wszystkie osoby pragnące poprawić swoje relacje z innymi.

Warsztaty

Podczas festiwalu będzie można wziąć udział w warsztatach psychologów, terapeutów i trenerów, pracujących na rzecz promowania Empatycznej Komunikacji, Rodzicielstwa Bliskości, a także alternatywnej edukacji.

Dla dzieci

Dzieci, które zechcą przyjść wraz z rodzicami, będą mogły się bezpiecznie bawić w specjalnej strefie pod opieką animatorów. Przewidziano dla nich wiele atrakcyjnych zajęć zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, w tym warsztaty: kulinarne, muzyczne, chemiczne, z klockami Lego, z robotyki, które zapewnią nasi partnerzy: Klanza Rzeszów, Pro-Self z warsztatami bajkoterapii, Bricks4Kidz i in.

Stoiska

Na stoiskach naszych partnerów będzie można się zaopatrzyć  w książki na temat RB i PbP wydawnictw Mamania, MiND, Media Rodzina oraz Zakamarki , a także gry i książeczki „Podkarpackie wędrówki dla przedszkolaków” wydawnictwa PSAR psar.pl. Zapraszamy również po pieluszki wielorazowe i chusty do noszenia dzieci ze sklepu internetowego pieluszkowo.com.

Nowością są bezpłatne sesje psychologiczne organizowane przez Gabinety Psychoterapii Pro-Self, na które obowiązują zapisy na miejscu.

Gabinet Masażu i Odnowy Biologicznej Bantu zaproponuje relaksacyjno-odprężający masaż karku na bazie egzotycznych maseł o wybranej nucie zapachowej oraz masaż dłoni, który sprawi, że ręce będą lepiej ukrwione i delikatne, wrażliwsze na wzajemne relacje.

Co zjeść na miejscu

Na wszystkich głodnych i spragnionych dobrej kawy i zdrowych napojów będą czekały smakołyki przygotowane przez rzeszowską kawiarnię Powoli Cafe. W czasie przerwy obiadowej zapraszamy do baru Kuchcik, który znajduje się w budynku obok (ul. Kopisto 2a, budynek A2 UR).

Organizatorzy

Organizatorami wydarzenia jesteśmy my, czyli grupa świadomych rodziców „Przystań Blisko” przy współudziale Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Goście

Wśród osób, które potwierdziły swój udział w tym wyjątkowym w naszym mieście przedsięwzięciu:

  • AGNIESZKA STEIN
    AGNIESZKA STEIN

    Psycholog. Specjalizuje się w pracy w nurcie Rodzicielstwa Bliskości, pomaga rodzicom w sytuacjach wątpliwości wychowawczych, udziela indywidualnych konsultacji. Prowadzi warsztaty dla rodziców, webinaria, współpracuje z przedszkolami i szkołami, doradza nauczycielom. Autorka książek o tematyce Rodzicielstwa Bliskości. Współzałożycielka Ośrodka wsparcia i rozwoju Bliskie Miejsce w Warszawie. Prywatnie mama nastolatka.

    agnieszkastein.pl

  • MONIKA SZCZEPANIK
    MONIKA SZCZEPANIK

    Mama dwóch dziewczynek, trenerka konstruktywnej komunikacji, pedagog. Prowadzi warsztaty, wykłady, szkolenia, sesje indywidualne, konsultacje, mediacje. Konstruktywną komunikacją dzieli się z rodzicami, nauczycielami, singlami, parami i wszystkimi tymi, którzy chcą dostrzegać to, co ukrywa się za słowami i czynami. Organizuje zimowe i letnie obozy rodzinne w duchu Porozumienia Bez Przemocy (NVC).

    http://www.swiatzyrafy.pl/

  • DR TOMASZ TOKARZ
    DR TOMASZ TOKARZ

    Nauczyciel, wykładowca akademicki, trener kompetencji społecznych, coach, mediator, działacz edukacyjny. Członek Zarządu Fundacji „EduTank”. Prowadzi regularne zajęcia i warsztaty w wielu placówkach edukacyjnych. Autor wielu artykułów, autor lub redaktor kilku książek. Od wielu lat zaangażowany w działania na rzecz upowszechnienia nowej kultury edukacyjnej, opartej na uznaniu podmiotowości dziecka.

    http://innowacyjnaedukacja.blogspot.com

    http://edutank.org.pl/

  • MARTA SIKORSKA
    MARTA SIKORSKA

    Edukatorka, trenerka rozwoju osobistego, coach, mediatorka w nurcie Porozumienia bez Przemocy (NVC). Współautorka i współprowadząca warsztaty z udziałem koni jako trenerów Horse Assisted Education, w tym warsztaty poświęcone komunikacji w rodzinie. Tworzy zespół EquiEducation, gdzie prowadzi zajęcia dla dzieci i rodziców oparte na wolnej zabawie i szukaniu wspólnej przestrzeni.

    http://www.meandmybu.com/

  • TOMEK SADZEWICZ
    TOMEK SADZEWICZ

    Certyfikowany trener Family Lab. Absolwent szkolenia „Rodzicielstwo Bliskości dla profesjonalistów”. Ukończył warsztat trenerski dla osób pragnących pracować z grupami ojców organizowany przez Fundację Sto Pociech. Wielbiciel komiksów. Od kilku lat patchworkowy rodzic małego chłopca, a od niedawna tata z krwi i kości.

  • JOANNA NOWICKA
    JOANNA NOWICKA

    Trenerka, mediatorka, coach w idei Nonviolent Communication. Towarzyszy ludziom w ich drodze, wspiera w pielęgnowaniu autentycznych, pełnych miłości relacji ze sobą i z drugim. Prowadzi grupy empatii i warsztaty empatycznej komunikacji, sesje indywidualne, coaching, mentoring i mediacje w idei NVC (Porozumienie bez Przemocy) Marshalla Rosenberga.

  • ANITA JANECZEK-ROMANOWSKA
    ANITA JANECZEK-ROMANOWSKA

    psycholog dziecięcy, współzałożycielka Ośrodka wsparcia i rozwoju Bliskie Miejsce w Warszawie. Od ponad 10 lat pracuje z rodzicami oraz ich dziećmi. Jest absolwentką kursu Rodzicielstwo Bliskości dla profesjonalistów oraz Intensywnego Kursu NVC prowadzonego przez Annę Mills. Współpracuje z przedszkolami oraz poradniami, prowadzi warsztaty dla rodziców i szkolenia dla specjalistów pracujących z dziećmi. Mama 4,5 letniej dziewczynki.

    http://www.bycblizej.pl

  • PIOTR ROMANOWSKI
    PIOTR ROMANOWSKI

    Psycholog i psychoterapeuta. Specjalizuje się pomocy psychoterapeutycznej dla młodzieży i dorosłych doświadczających różnego rodzaju kryzysów. W swej pracy szczególną uwagę poświęca relacjom rodzinnym i terapii rodzin, jako elemencie procesu leczenia. Współpracuje z placówkami świadczącymi pomoc psychologiczną oraz szkołami.

  • PRZEMEK CHRUŚCIEL
    PRZEMEK CHRUŚCIEL

    Mąż i tata współzałożyciel Fundacji Być Blisko w Boguchwale. Trener, reżyser, pedagog, animator społeczny. Zafascynowany ideą NVC (Porozumienia Bez Przemocy) w swojej pracy szkolnej i warsztatowej stara się wprowadzać w życie jej założenia. Pracuje z użyciem technik teatralnych i elementów dramy. Inspiruje go człowiek i zmiany jakich jest w stanie dokonać w swoim otoczeniu.

  • Magdalena Barańska
    Magdalena Barańska

    Pomaga w rozwiązywaniu konfliktów, które wydają się nierozwiązywalne. Przywraca pokój w relacji albo przez jej odbudowanie albo przez dobre rozstanie. Towarzyszy w wewnętrznych zmaganiach jako coach. Wspiera jako mediator, gdy między dwoma osobami pojawia się konflikt. Pomaga grupom jako facylitator przechodzić przez kryzysy i podejmować decyzje w oparciu o współpracę. Współtworzy międzynarodową uczącą się społeczność osób związanych z nurtem Porozumienia bez Przemocy (NVC). Marzy jej się świat, który działa dla wszystkich. Od prawie roku współtworzy Samych z Siebie, czyli wspólnotę dorosłych i dzieci, w której nawzajem wspieramy się w odnajdywaniu własnego miejsca w świecie i działania z miejsca własnej siły.

    http://strefaporozumienia.pl

    https://www.facebook.com/Sami-z-Siebie-1095840870545823/

  • Janusz Księżopolski
    Janusz Księżopolski

    Do niedawna pracownik administracji publicznej, od prawie dwóch lat mentor dzieci będących w edukacji domowej. Pracuje z dziećmi podążając za ich potrzebami w danej chwili, wykorzystując te potrzeby  do przekazywania wiedzy i umiejętności.  Rozumie perspektywę dzieci i umie z bliskością budować atmosferę zaufania i zabawy. Współtworzy Samych z Siebie, czyli wspólnotę dorosłych i dzieci, w której nawzajem wspieramy się w odnajdywaniu własnego miejsca w świecie i działania z miejsca własnej siły.

    http://strefaporozumienia.pl

    https://www.facebook.com/Sami-z-Siebie-1095840870545823/

Program

sobota, 17 lutego 2018
9:00 Otwarcie Festiwalu Relacji Przystań Blisko
9:30-13:00 Nie rób tego sobie. O poczuciu winy w duchu PBP

32.00Dodaj do koszyka

M. Szczepanik warsztat
9:30-13:00 Więcej niż jedno – warsztaty o życiu z rodzeństwem

32.00Dodaj do koszyka

M. Sikorska warsztat
9:30-13:00 Mała złość i duża złość

32.00Czytaj dalej

A. Stein warsztat

9:30-11:00

Męska strona mocy

22.00Dodaj do koszyka

P. Chruściel, T. Sadzewicz wykład

9:30-11:00

O rozwoju emocjonalnym dziecka 0-8 lat

22.00Dodaj do koszyka

A. Janeczek-Romanowska wykład

11:30-13:00

O granicach, jak dbać o swoje granice, jak wspierać dzieci w budowaniu własnych granic

22.00Dodaj do koszyka

A. Janeczek-Romanowska wykład

11:30-13:00

Edukacja wobec wyzwań przyszłości – 40 min

22.00Dodaj do koszyka

Dr T. Tokarz wykład

12:20

Przystań Blisko – Prezentacja o naszej wolnej szkole Przystań Blisko wykład
14:00-17:30 Nie wierz we wszystko co myślisz. W świecie przekonań

32.00Dodaj do koszyka

M. Szczepanik warsztat
14:00-17:30 Mój świat jest inny, ale nie jest gorszy. Warsztat dla młodzieży 14-16 lat

12.00Dodaj do koszyka

T. Sadzewicz warsztat
14:00-16:00 Edukacja a motywacja

32.00Dodaj do koszyka

Dr T. Tokarz warsztat
14:00-17:30 Siła tkwi w rodzinie

32.00Dodaj do koszyka

P. Romanowski warsztat

14:00-15:30

Rodzicielstwo bliskości z nastolatkiem

22.00Dodaj do koszyka

A. Stein wykład

14:00-15:30

Wystarczająco dobra matka. Narodziny więzi

22.00Dodaj do koszyka

Pro Self – A. Podstawska wykład

16:00-17:30

Rozwój seksualności 

22.00Dodaj do koszyka

A. Stein wykład

16:00-17:30

Czy jesteś wystarczająco RB

22.00Dodaj do koszyka

M. Sikorska wykład
 

niedziela, 18 lutego 2018

9:30-13:00 Między wstydem a odwagą

32.00Dodaj do koszyka

M. Szczepanik warsztat
9:30-13:00 Bunt, krzyki, bicie, plucie – jak wspierać dzieci w radzeniu sobie ze złością

32.00Czytaj dalej

A. Janeczek-Romanowska warsztat
9:30-13:00 Mój świat jest inny, ale nie jest gorszy. Warsztat dla młodzieży w wieku 17-19 lat

12.00Dodaj do koszyka

T. Sadzewicz warsztat
9:30-13:00 Przestrzeń porozumienia, czyli o komunikowaniu

32.00Dodaj do koszyka

J. Nowicka warsztat
9:30-11:00 Kara, nagroda, konsekwencja

22.00Dodaj do koszyka

P. Chruściel wykład
9:30-11:00 Skąd się biorą ludzie z poczuciem własnej wartości, i co z tego mają?

22.00Dodaj do koszyka

A. Stein wykład
11:30-13:00 Moje dziecko jest bardzo wrażliwe

22.00Dodaj do koszyka

A. Stein wykład
11:30-13:00 O budowaniu nieformalnych społeczności edukacyjnych w oparciu o radykalną współpracę – prezentacja z dyskusją

22.00Dodaj do koszyka

J. Księżopolski, M. Barańska wykład
14:00-17:30 Kara i nagroda – droga dokąd?

32.00Dodaj do koszyka

P. Chruściel warsztat
14:00-17:30 Przestrzeń serca czyli o docenianiu

32.00Dodaj do koszyka

J. Nowicka warsztat
14:00-17:30 W świecie chustodzieciaków. Spotkanie społeczności chustujących rodziców i bezpłatny
warsztat wiązania chusty

0.00Dodaj do koszyka

M. Stępak warsztat
14:00-15:30 Nastolatek tak bliski a zarazem daleki

32.00Dodaj do koszyka

Pro-Self J. Firlej wykład
18:00 Zakończenie festiwalu Przystań Blisko

Inwestycja:

każdy warsztat – 32 zł w przedsprzedaży (35 zł w dniu Festiwalu)

każdy wykład – 22 zł w przedsprzedaży (25 zł w dniu Festiwalu)

UWAGA: warsztat chustonoszenia jest darmowy!

Opisy warsztatów i wykładów

„Czy jesteś wystarczająco RB”  – Marta Sikorska

W świecie, gdzie wszystko próbujemy zmierzyć, ocenić i porównać bardzo łatwo paść ofiarą przemocy wobec siebie samego. Rodzice są silnie reprezentowani w tej grupie. Rodzice, których pociągnęła idea RB czyli wychowania własnego dziecka w duchu poszanowania, bliskości i autentyczności nie są tu wyjątkiem. Kiedy właściwie staję się RB: jak przeczytam całą biblioteczkę Searsów i wszystkie książki Agnieszki Stein? A może książki to za mało i dopiero zaliczenie paru warsztatów daje prawo do mianowania się RB? Czy jak krzyczę na dziecko to nadal jestem RB? Czy jak nie znam NVC to mogę być RB? A co jak moje dziecko ze mną nie spało? Nie było karmione piersią i noszone w chuście? Na tym wykładzie temu wszystkiemu powiemy: to nie szkodzi i spróbujemy zaopiekować się sami sobą w duchu RB.

Bunt, krzyki,bicie, plucie – jak wspierać dzieci w radzeniu sobie ze złością?  – Anita Janeczek-Romanowska

Adresaci: rodzice dzieci do 6 roku życia.

Podczas spotkania będziemy próbowali oswoić dziecięcą złość i szukać strategii, które wspierają dzieci w regulowaniu tej emocji. Na warsztacie uczestnicy poznają możliwości radzenia sobie ze złością „na zimno” (zanim wystąpi albo jakiś czas po niej) oraz „na gorąco” (w trakcie). Będziemy również ćwiczyć strategie samoregulacji poprzez konkretne ćwiczenia, które można potem wykorzystać w zabawach z dziećmi.

Liczba uczestników: 8-14 osób.

Edukacja wobec wyzwań przyszłości – Dr Tomasz Tokarz

Adresaci: nauczyciele każdego etapu edukacyjnego, rodzice.

Podczas wykładu podejmiemy kwestię wyzwań, jakie niesie ze sobą współczesny świat i kompetencji, jakie są niezbędne by się w nim odnaleźć. Zastanowimy się jakie umiejętności będą potrzebne młodym ludziom u progu dorosłości, a także nad tym, co zrobić, by współczesna szkoła potrafiła wyposażyć w nie swoich uczniów. Wykład skoncentrowany będzie wokół poszukiwań odpowiedzi na cztery pytania: Skąd przychodzimy? Gdzie jesteśmy teraz? Czego potrzebujemy? Jak możemy to osiągnąć?

Edukacja a motywacja – Dr Tomasz Tokarz

Adresaci: nauczyciele każdego etapu edukacyjnego, rodzice.
Celem tego szkolenia jest refleksja nad metodami i narzędziami, które pomogą nauczycielowi zmotywować uczniów do rozwoju – bez uciekania się do przemocy czy manipulacji. Będziemy zastanawiać się, jak zbudować pozycję autentycznego autorytetu: do czego możemy się odwołać, co wykorzystać, na czym oprzeć nasze działania. Zastanowimy się nad źródłami ludzkiej motywacji (szczególnie w odniesieniu do kontekstu szkolnego). Odniesiemy się do najnowszych teorii zarządzania grupą oraz wiedzy o funkcjonowaniu mózgu, o bliskości, a także na dalsze pogłębienie swojej wiedzy dla tych, którzy czują, że już sporo na ten temat wiedzą.

Liczba miejsc – 8-25 osób

Kara i Nagroda – droga dokąd? – Przemek Chruściel

Adresaci: rodzice, specjaliści pracujący z dziećmi.

Warsztat o tym co wspiera nasze dzieci w rozwoju,o bliskości i towarzyszeniu dziecku w odkrywaniu siebie i świata. Przyjrzymy się i zastanowimy nad:

  • współczesnym modelom wychowawczym, i temu jakie mamy alternatywy
  • jak kary i nagrody wpływają na nasze relacje z dzieckiem i na nas samych.
  • co jest konsekwencją a co karą?
  • egzekwowaniu pożadanych przez nas zachowań
  • potrzebach dziecka i naszych, czy mogą być drogowskazem do zrozumienia i wzajemnego szacunku?
  • temu co dla nas trudne w codziennych relacjach z dzieckiem
  • jak idee Porozumienia bez Przemocy i Rodzicielstwa Bliskości wykorzystać w domu i pracy.
  • Popracujemy nad naszą własna scieżką do wychowania, zgodną z nami i naszymi potrzebami.

Liczba uczestników: 8-16 osób.

Siła tkwi w rodzinie – Piotr Romanowski

Adresaci: Każdy rodzic poszukujący równowagi w relacjach rodzinnych. Spotkanie ma na celu poszerzyć rozumienie wpływu wzajemnych relacji na funkcjonowanie całej rodziny. Szczególna uwaga będzie poświęcona relacji rodziców jako głównych architektów rodzinnej codzienności.

Ilość uczestników – 8-12

„O rozwoju emocjonalnym od 0 do 8” – Anita Janeczek-Romanowska

Adresaci: rodzice i specjaliści pracujący z dziećmi do 8 roku życia.

Wykład będzie okazją do poszerzenia wiedzy o rozwoju emocjonalnym dzieci, prześledzenia ciekawostek badawczych, ale przede wszystkim utwierdzenia się w przekonaniu, że my, dorośli i relacje, jakie tworzymy z dziećmi, są niezwykle ważne dla ich rozwoju. Zapoznanie się ze specyfiką kolejnych momentów rozwojowych pomaga też często zrozumieć niektóre zachowania dzieci i doświadczyć wspólnoty z rodzicami, których dzieci „też tak mają”.

Przestrzeń Serca czyli o docenianiu – Asia Nowicka
Adresaci: Każdy, kto chce poprawić jakość swoich relacji. Osoby poszukujące zmiany i radości w relacjach zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej.
Warsztaty podczas których odpowiemy sobie na pytanie co to jest docenianie? po co doceniać? jak to robić? Przyjrzymy się kulturze pochwał. Co wnoszą w nasze życie. Dlaczego mogą nie wspierać, a wręcz generować efekt odwrotny od zamierzonego. Co Porozumienie bez Przemocy oferuje w miejsce pochwał. Porozmawiamy o tym, jak tworzyć kulturę doceniania. Pochylimy się nad potrzebą uznania i pogłębimy umiejętność wyrażania uznania tak, aby było wzbogacające.
Zobaczymy też, co wspólnego ma docenianie z informacją zwrotną oraz co mówią na ten temat kluczowe rozróżnienia Porozumienia Bez Przemocy.

O CZYM BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ?

Jak transformować sformułowania blokujące porozumienie?
Jak kształtować swoje relacje? Jak je pielęgnować?
Jak słuchać, aby usłyszeć? Jak mówić, aby być usłyszanym?
Jak się porozumieć, gdy towarzyszą nam emocje?

JAK BĘDZIEMY PRACOWAĆ?
Spotkanie ma charakter warsztatowy, nastawiony na doświadczanie i praktykę na przykładach oraz sytuacjach z życia. Będzie więc przestrzeń, żeby posłuchać, porozmawiać, podzielić się swoimi doświadczeniami i doświadczyć czegoś nowego, poćwiczyć nowe sposoby reagowania w bezpiecznych warunkach. To, jaki kształt będzie miało spotkanie, w dużym stopniu zależy od uczestników. To, jakie każdy wniesie pytania i odpowiedzi, dzieląc się swoim doświadczeniem i uczestnicząc w ćwiczeniach, staje się kształtem warsztatu i podstawą do dalszego rozwoju, refleksji, pytań oraz przemyśleń.

Ilość uczestników: 6-30

„O granicach – jak dbać o swoje granice, jak wspierać dzieci w budowaniu własnych granic” – Anita Janeczek-Romanowska

Adresaci: rodzice i specjaliści pracujący z dziećmi.

O granicach dzieci napisano i powiedziano bardzo dużo. Czy dzieci naprawdę „muszą” je mieć, a dorośli „muszą” je stawiać? Jak z miłością i szacunkiem pokazywać dziecku swoje granice? Jak mówić o nich z empatią dla dziecięcych emocji? Jak przyjmować granice dzieci i wspierać dzieci w ich pokazywaniu? Na te i inne pytania będę chciała odpowiedzieć podczas tego wykładu.

Przestrzeń Porozumienia czyli o komunikowaniu – Asia Nowicka

Adresaci: każdy, kto chce poprawić jakość swoich relacji i poznać podstawy NVC.

Celem jest rozwój umiejętności: bycia w kontakcie ze sobą i pogłębienia świadomości siebie; słuchania i wyrażania swoich uczuć i potrzeb w sposób biorący pod uwagę uczucia i potrzeby drugiego; budowania autentycznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu, relacji wzbogacających życie.

W czasie warsztatu poznasz:
1. Podstawy Nonviolent Communication (NVC) (Porozumienia Bez Przemocy) Marshalla B.Rosenberga
2. Zasady budowania komunikatów w NVC
3. Różnice między obserwacją a interpretacją
4. Sposoby rozpoznawania i nazywania uczuć i uczuć rzekomych;
5. Sposoby rozpoznawania potrzeb kryjących się za uczuciami
i strategii na ich zaspokojenie;
6. Różnicę między prośbą i żądaniem;
7. Sposoby reagowania w trudnych sytuacjach za pomocą narzędzi NVC (wyrażenie siebie wg 4 kroków, empatia i auto-empatia).

Mój świat jest inny, ale nie jest gorszy. Warsztat dla młodzieży – Tomek Sadzewicz

Zapraszamy na to spotkanie osoby, które chcą pogadać o: – swoich potrzebach w kontekście życia w rodzinie i w świecie – emocjach jakie towarzyszą kontaktom z bliskimi w rodzinie i poza nią – trudnościach jakich doświadczają w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – jakościach jakie są dla nich ważne – i o tym, co najczęściej przeszkadza w budowaniu wspierających relacji. Liczba miejsc: 12 Spotkanie ma formułę warsztatu i zakłada dobrowolność wszystkich aktywności.

Liczba miejsc: 12

Spotkanie ma formułę warsztatu i zakłada dobrowolność wszystkich aktywności.

Skąd się biorą ludzie z poczuciem własnej wartości i co z tego mają – Agnieszka Stein

Adresaci: rodzice

  • Czy można mieć zbyt wysokie poczucie własnej wartości?
  • Czy mogę wyposażyć dziecko w poczucie własnej wartości, jeśli sam mam je zaniżone?

Termin „poczucie własnej wartości” budzi w tej chwili wiele wątpliwości. Z jednej strony rodzice chcieliby, aby ich dzieci miały wysokie poczucie własnej wartości, aby dobrze się czuły ze sobą. Wiele się mówi o tym, jakie to ważne i jak to pomaga w życiu. Z drugiej strony słyszy się głosy, że wyrasta pokolenie dzieci tak przekonanych o swojej wyjątkowości, że trudno im szanować potrzeby innych ludzi. Rodzice chcieliby dać dzieciom jak najlepszy start w dorosłe życie, a tymczasem nie są pewni, czy im się to uda, bo sami oceniają swoje poczucie własnej wartości jako niskie. Widzą też czasem, że ich wysiłki są nieskuteczne lub nawet powodują, że dziecko myśli o sobie coraz gorzej.

Chciałabym więc wspólnie z rodzicami popracować nad tym, jakie rozumienie poczucia własnej wartości proponuje rodzicielstwo bliskości i jak można pomagać dzieciom rozwijać je, jednocześnie wzmacniając samych siebie. Zaczniemy od przyglądania się własnemu poczuciu wartości i temu, czy jest ono bezwarunkowe czy zależne od ocen innych osób. Zobaczymy co poczucie własnej wartości ma wspólnego z samoakceptacją albo z ciałem. Podoświadczamy tego, jak poczucie własnej wartości zmienia relacje z innymi ludźmi i ze sobą samym.

O budowaniu nieformalnych społeczności edukacyjnych w oparciu o radykalną współpracę – Janusz Księżopolski, Magdalena Barańska

Podstawą budowania nieformalnych społeczności są wspólna wizja i wzajemne zaufanie. To jednak nie wystarcza, żeby przejść do konkretnych i codziennych działań. Zderzenie z rzeczywistością pokazuje, że bez ustalenia konkretnych ram współpraca się rozłazi. Opowiemy czym te ramy są i jak je stworzyć na przykładzie wspólnoty „Samych z Siebie”.

Nastolatek tak bliski a zarazem daleki – Joanna Firlej (Pro Self)

Adresaci: rodzice nastolatków

Celem warsztatów jest przybliżenie rodzicom dylematów rozwojowych z jakimi mierzą się dzieci w okresie dorastania obejmujące obszar emocjonalny, poznawczy oraz społeczny. Poprzez ćwiczenia treningowe rodzice będą mogli przyjrzeć sie swoim emocjom, które pojawiają się w codziennych relacjach z dzieckiem wykraczającym w okres dorastania. Warsztaty pozwalają doświadczyć dwóch perspektyw – dziecka i rodzica, które bywają sobie bliskie a zarazem dalekie.

Mała złość i duża złość – Agnieszka Stein

Adresaci: rodzice, osoby zawodowo zajmujące się dziećmi

  • Czy mogę coś zrobić, żeby mniej złościć się na swoje dzieci?
  • Czy mogę zrobić coś, żeby one mnie tak mocno nie złościły?
  • Co zrobić, gdy czuję, że już zalewa mnie fala złości?

Złość i radzenie sobie z nią bywa jednym z najtrudniejszych elementów rodzicielskiego doświadczenia. Większość rodziców, z którymi rozmawiam chciałaby się złościć mniej lub robić to w bezpieczniejszy dla dzieci sposób.
Nasze dziecięce doświadczenia nie przygotowały nas w większości sytuacji na radzenie sobie z natężeniem emocji jakie pojawia się, kiedy zaczynamy opiekować się własnymi dziećmi. Jako dorośli, musimy uczyć się oswajać własną złość, także po to, żeby umieć wspierać własne dzieci w radzeniu sobie z ich złością.

Warsztaty są okazją do tego, żeby przyjrzeć się z bliska własnej złości. Zobaczyć co dzieje się w mózgu rozzłoszczonego człowieka. Przyjrzeć się narzędziom, które mogą pomóc w radzeniu sobie z silnymi i trudnymi emocjami.

W trakcie wspólnie spędzonego czasu przyjrzymy się złości z punktu widzenia rodzicielstwa bliskości, porozumienia bez przemocy, neuropsychologii i innych podejść, które razem dają okazję do zrozumienia tego, co się dzieje, kiedy przeżywamy złość. Co ważniejsze zobaczymy też, jak można nauczyć się przeżywania złości w nowy sposób. Jak można zbudować nowe ścieżki w swoim mózgu, które sprawią, że silne emocje będą nas wspierać w rodzicielstwie a nie utrudniać.

Liczba uczestników: 8-16 osób.

Rodzicielstwo bliskości z nastolatkiem – Agnieszka Stein

Adresaci: rodzice nastolatków

Wbrew stereotypom rodzicielstwo bliskości nie kończy się jak dziecko zacznie chodzić, ani kiedy pójdzie do szkoły. Dobrą, bliską relację z dzieckiem można pielęgnować przez całe życie. Także w wieku nastoletnim, którego często rodzice się obawiają. Naście lat to bardzo ważny etap w życiu i warto rozumieć, co się wtedy dzieje w ciele i umyśle dziecka, żeby móc je dobrze wspierać.

Rozwój seksualnościAgnieszka Stein

Adresaci: Rodzice

Coraz częściej rodzice chcą sami rozmawiać z dziećmi o kwestiach związanych z seksualnością. Coraz rzadziej liczą na to, że ktoś ich w tym wyręczy. Jednocześnie często nie mają wyobrażenia, jak takie rozmowy mogą wyglądać i czują w związku z tym duży niepokój. Na wykładzie opowiem, co można robić, żeby wspierać dzieci w rozwoju w sferze seksualności i jak radzić sobie z różnymi sytuacjami, które budzą wątpliwości rodziców.

Moje dziecko jest bardzo wrażliwe – Agnieszka Stein

Adresaci: rodzice

Wrażliwych ludzi jest dużo, niektórzy mówią, że prawie połowa. A jednak ciągle słyszę od rodziców jak bardzo osamotnieni czują się w swoim doświadczeniu bycia rodzicami wrażliwego dziecka, jak często myślą, że to oni robią coś nie tak. Na wykładzie opowiem jak rozpoznać wrażliwe dziecko, z czego może wynikać jego wrażliwość i jak sobie z tym radzić.

Nie rób tego sobie. O poczuciu winy. – Monika Szczepanik

Warsztat adresowany jest do tych z nas, których czasem lub często dopada „poczucie winy” z powodu tego co zrobili, czego nie zrobili, co powinni byli zrobić lub czego nie powinni byli zrobić.

Na spotkaniu z elementami warsztatu możesz, jeśli chcesz, stanąć twarzą w twarz z poczuciem winy, by:

  • poznać mechanizm powstawania poczucia winy
  • przyjrzeć się kluczowym rozróżnieniom Porozumienia bez Przemocy w obszarze poczucia winy
  • nie uwierzyć temu głosowi, który szepcze nam do ucha „rzeczy o nas samych”

Między wstydem, a odwagą. – Monika Szczepanik

W trakcie spotkania

  • przyjrzymy się, skąd się bierze wstyd i jakie sieje ziarna
  • sprawdzimy czym jest odwaga i jak ją pielęgnować
  • poćwiczymy bycie odważnym, autentycznym i wrażliwym

W świecie przekonań. – Monika Szczepanik

„Nie jest problemem, że myślisz. Problemem jest, że wierzysz swoim myślom” M. Rosenberg.

Na spotkaniu z elementami warsztatu przyjrzymy się jak powstają przekonania i poćwiczymy „odklejanie się” od myśli, które nam nie służą, które czasami lub często nie pozwalają nam dojść tam, gdzie chcielibyśmy być.

Więcej niż jedno. Warsztaty o życiu z rodzeństwem. – Marta Sikorska

Myśleliście, że pierwsze dziecko przygotuje Was na bycie rodzicem? – kiedy pojawiły się kolejne dzieci okazało się, że się myliliście? – większość „prawd” na temat rodzeństwa, małej/dużej różnicy wieku, ilości dzieci nie wspiera Waszej rodzicielskiej drogi wystarczająco? Przyjdźcie na to spotkanie i pogadajmy o tym, jak rzeczywiście żyje się z więcej niż jednym dzieckiem. Sprawdźmy wspólnie, jak wielu recept na życie z rodzeństwem nadal nie znaleziono. Odrzućmy wszystkie usłyszane i niesprawdzające się dobre rady. Pobądźmy razem i zobaczmy co będzie. Zapraszam! Marta Sikorska

Kara – nagroda – konsekwencja – Przemek Chruściel

Adresaci: rodzice, specjaliści pracujący z dziećmi.

Współcześni rodzice coraz częściej deklarują, że nie chcą karać swoich dzieci. Wciąż jednak mają wątpliwości dotyczące stosowania nagród i pochwał. Wykład będzie okazją do zapoznania się z nowymi kierunkami w tematyce wychowywania dzieci, rezygnacji z nagród i kar i inspiracją do budowania relacji z dzieckiem opartej na wzajemnym szacunku. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań swobodnej dyskusji. Myślą przewodnią spotkania jest: „Bliżej siebie, bliżej dziecka”.

Wystarczająco dobra matka. Narodziny więzi – Anna Podstawska (Pro Self)

Adresaci: rodzice oczekujący narodzin potomstwa

Temat dotyczy kształtowania się więzi od poczęcia do końca okresu niemowlęcego. Zakres treści obejmuje czynniki wpływające pozytywnie na budowanie relacji rodzica z dzieckiem w okresie prenatalnym, w czasie narodzin, pierwszych dni życia oraz w pierwszym roku życia dziecka. Dotyczy również ważnych wydarzeń rozwojowych i reakcji rodzicielskich na nie, które wpływają na więź. Zawiera psychoedukację, o czym warto pamiętać w budowaniu relacji z własnym maluszkiem i co może znaczącą zakłócać te relacje, a także kiedy warto poszukać pomocy u specjalisty. Temat dotyczy przede wszystkim relacji opiekuńczej matki i dziecka, jako że to ona odpowiada za podstawy więzi u dziecka. Odpowiada na pytanie, jaka ta matka dobrze żeby była. Temat porusza również miejsce ojca i rolę ojca w stopniowym rozwoju dziecka.

Wsparcie

Festiwal Relacji powstaje pod patronatem i przy współudziale wielu instytucji i osób. Jego organizacja nie byłaby możliwa bez pomocy hojnych ludzi o otwartych sercach.

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy nas wspierają i wierzą w sens naszych działań.

Organizatorzy

Sponsor główny

Sponsorzy

Patronat honorowy

Patroni medialni

Partnerzy

Jak trafić?

al. mjr. W.Kopisto 2B
Wydział Filologiczny
Budynek A3

Kontakt

KONTAKT

Kontakt

Napisz wiadomość

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search